بخور نخورهاي ماه رمضان

سحري سبک بخوريد.
اغلب مشکلات گوارشي و اختلالات مربوط به دستگاه گوارش به دليل رعايت نکردن رژيم غذايي سالم، پرخوري و افراط در مصرف بعضي گروه‌هاي غذايي و البته تحرک نداشتن است. توجه داشته باشيد که فاصله سحر تا اذان صبح مدت کوتاهي است بنابراين فرد تا از خواب بلند مي‌شود بايد مشغول به خوردن سحري شود. در اين زمان وارد کردن غذاهاي پرحجم به معده کاري صحيح نيست؛ زيرا اين موضوع عوارضي مانند نفخ، تنگي نفس، مشکلات گوارشي و ... را براي فرد ايجاد مي‌کند. يادتان باشد پس از اتمام سحري مدتي بيدار بمانيد تا غذا به خوبي هضم شود. همچنين به خاطر داشته باشيد که يک سحري خوب مانند يک صبحانه و ناهار سبک اما کامل است.

ميوه و سبزي فراموش نشود
شايد خيلي‌ها تصور مي‌کنند نخوردن سحري به لاغرتر شدن آنان کمک مي‌کند بنابراين ممکن است اين وعده را حذف کنند اما بايد توجه داشت که اين کار موجب کاهش توانايي بدن و در نهايت بروز بيماري مي‌شود. از سوي ديگر نبايد فراموش کرد که ميوه و سبزي مهم‌ترين منابع تأمين ويتامين بدن هستند؛ بنابراين در وعده سحري بايد از ميوه و سبزي به اندازه کافي استفاده کنيد و به جاي صرف شيريني از قندهاي مرکبي که در ميوه‌ها نهفته است، بخوريد.

غلات و حبوبات را هم به ميزان دلخواه در ترکيبات غذاي سحري بگنجانيد. استفاده از گوجه و خيار به همراه کمي آب ليمو و تا حد امکان بدون نمک به همراه کمي هويج، جوانه گندم، عدس و ماش در سحر بسيار توصيه مي‌شود. اين نوع سالاد براي جلوگيري از تشنگي بسيار موثر عمل مي‌کنند . يادتان باشد کاهو بهترين سبزي براي وعده سحري است زيرا مقدار آب و فيبر زيادي دارد و از تشنگي و ابتلا به يبوست جلوگيري مي‌کند.

مصرف محدود گوشت در سحري
نبايد گوشت در وعده سحري زياد مصرف شود؛ زيرا غذاهاي گوشتي پر حجم است و هضم آن براي معده به دشواري صورت مي‌گيرد. خوردن ادويه، کله پاچه، سيرابي، غذاهاي آماده و داراي مواد نگهدارنده در وعده سحري توصيه نمي‌شود؛ زيرا اين غذاها موجب افزايش تشنگي در طول روز خواهد شد.

حليم بهترين خوراکي براي سحري
شايد خيلي‌ها عقيده داشته باشند که خوردن حليم موجب افزايش گرسنگي طي روز مي‌شود اين در حالي ست که بسياري از متخصصان تغذيه حليم را يکي از بهترين غذاها براي وعده سحري مي‌دانند؛ زيرا بسياري از مواد مغذي را در خود دارد.

با آب گرم افطار کنيد
غذاها هنگام افطار هم مانند وعده سحري بايد سبک، کم حجم و پرکالري باشد. بنابراين براي شروع افطار توصيه مي‌شود از يک فنجان آب گرم به همراه تعدادي خرما و کشمش استفاده شود. سپس مي‌توان خوردن غذاهاي کم‌حجم مانند سوپ و آش را آغاز کنيد. البته بايد توجه کرد که خوردن آش رشته به همراه پياز و نعناع داغ در افطار سو هاضمه ايجاد مي‌کند. بنابراين بهتر است آش رشته بسيار رقيق و بدون روغن باشد.

مصرف زولبيا و باميه اکيداً ممنوع
بهتر است از خوردن غذاهاي پر انرژي مانند زولبيا و باميه و به طوري کلي شيريني‌‌ها هنگام افطار اجتناب کنيد؛ زيرا اين غذاها پرحجم‌اند و استفاده از آن پس از ساعت‌ها خالي بودن معده مي‌تواند مشکل‌ها گوارشي را ايجاد کند.

سرخ کردني نخوريد
مصرف سرخ کردني اسيد معده را افزايش مي‌دهد و موجب بروز دردهاي گوارشي، سوءهاضمه و سوزش معده مي‌شود. پس تا حد امکان غذاهاي سرخ کردني را از سفره افطار حذف کنيد.

مايعات زياد بنوشيد
هنگام افطار نبايد آب سرد نوشيد و براي رفع تشنگي، آب گرم، چاي کمرنگ، آب‌ميوه‌هاي طبيعي رقيق، دم کرده‌هاي گياهي، چاي سبز و گل گاوزبان به خصوص در فاصله ميان افطار تا زمان خواب گزينه‌هاي بهتري به‌شمار مي‌روند.

افطار بدون ماست
اگرچه برخي پزشکان مصرف کمي ماست را هنگام سحر توصيه مي‌کنند؛ مصرف اين ماده غذايي هنگام افطار توصيه نمي‌شود؛ زيرا ممکن است بدن را دچار افت فشار خون کند بنابراين دوغ و ماست را از سر سفره افطار حذف کنيد.

شام و افطار را يکي نکنيد
مصرف شام و افطار به طور همزمان به معناي مصرف از غذاي پر حجم است بنابراين براي معده بسيار مضر خواهد بود. پس براي صرف شام حداقل نيم ساعت بعد از افطار زمان بگذاريد.

منبع:سلامت نیوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب: بخور نخورهاي ماه رمضان, | 16:33 | نویسنده : عاشق وطن |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.