حفظ عزت نفس،یکی از موثرترین راههای کمک به فرزندان در دوران بلوغ

این مشاور خانواده در ادامه یکی از موثرترین راههای کمک به فرزندان را در دوران بلوغ،حفظ عزت نفس آنها عنوان کرد و گفت: عزت نفس زیادیکی از بارزترین منابعی است که نوجوان می تواند در اختیار داشته باشد.

 

به گفته وی عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن.

 

خدایاری بر تقویت احساسات ارزشمند بودن در نوجوان تاکید کرد و افزود: این نیرویی است که ممکن است همیشه در درون نوجوان باشد زمانی که این نیرو در وجودنوجوان حضور قوی داشته باشد و وی مکانیزم های ایمن نگه داشتن آن را بشناسد در زندگی به آن تکیه می کند.

 

این مشاور خانواده عزت نفس را ماحصل مجموع افکار احساسها و عواطف و تجربیات در طول زندگی دانست وگفت: اینکه ما می اندیشیم که فرد باهوش یا کودن هستیم احساس می کنیم شخصی منفور یا دوست داشتنی هستیم خود را دوست داریم یا نداریم و مجموعه هزاران برداشت دیگر ارزیابی و تجربه ای که از خویشتن داریم باعث می شود که نسبت به خود احساس خوشایند ارزشمند بودن یا برعکس احساس نا خوشایند بی کفایتی داشته باشیم.

 

خدایار  برقراری روابط سودمند تر، استفاده بهتر از فرصت ها، مولد و خودکفا بودن ،داشتن دیدگاه روشن تر و.. را ماحصل داشتن  عزت نفس بالا در یک نوجوان بیان کرد.

 

خدایاری  استقلال در عمل ،مسئولیت پذیر بودن ، افتخار به پیشرفت ها، اشتیاق به روی آوردن به چالشهای جدید ،دامنه وسیع از هیجانها و احساسات و پذیرفتن خوب ناکامیها را از ویژگی های نوجوانی که عزت نفس زیاد دارد بر شمرد.

 

وی در مقابل زود ناامید شدن،سرزنش دیگران به خاطر ضعف ها خود،گریز از موقعیت های نگران زا،احساس ناتوانی، به اسانی تحت تاثیر قرار گرفتن دیگران را از جمله ویژگیهای نوجوانی با عزت نفس پایین عنوان کرد.

 این مشاور خانواده در پایان خاطر نشان کرد: عزت نفس در تمام طول زندگی نیاز است اگر نیاز به عزت نفس ارضا نشود نیازهای گسترده تر نظیر نیاز به آخرین پیشرفت و یا درک استعداد بالقوه محدود می ماند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:عزت نفس,کمک به فرزندان ,دوران بلوغ, | 1:12 | نویسنده : عاشق وطن |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.