ده کاری که باید برای مغز انجام دهید!!!

2-متعادل بخوريد

انرژي بسيار زياد يا انرژي بسيار کم خللي بزرگ در کارايي مغز ايجاد ميکند. رژيم غذايي تشکيل شده از مواد قندي کم با فيبر بالا و چربي و پروتئين معمولي بسيارآرام تر از غذاهايي با ميزان قند بالا (مانند شيريني جات و نشاسته) در بدن تجزيه ميشوند. سرعت ثابت و ملايم هضم در روده مقدار انرژي بيشتري را به مغز مي رساند، و باعث بهينه‏سازي سوخت و ساز در ارگانهايي شوند که مي توانند در سلامتي طولاني مدت نقش بسزايي داشته باشند.

 

3-مراقب رژيم غذاييتان باشيد

در حالي که پرخوري فعاليت مغز را کند ميکند و در طولاني مدت باعث وارد آمدن به مغز مي‏شود، کمبود کالري هم مي تواند اثر مشابهي را بر مغز گذارد. رژيم هاي غذايي مفرط مي تواند باعث طولاني شدن برخي دردها در بدن و در نتيجه سلب آسايش شوند، احساسي که باعث اعتياد افراد به لاغر ماندن (anorexia) (ترس از چاق شدن) شود. بسياري از مطالعات رژيم هاي غذايي مفرط را با حواس پرتي ، اختلال در حافظه و  پريشاني مرتبط مي دانند.

-4مراقب بدن خود باشيد

بسياري از بيماري هاي قابل پيشگيري مانند ديابت نوع دوم، چاقي، فشار خون و… مي توانند تاثير بسزايي در پير شدن مغز داشته باشند. فعال و سالم نگه داشتن سيستم گردش خون با کارهايي از قبي عدم استفاده از چربي هاي اشباع شده مانع از پيري زودرس مغز ميشود.

-5از استراحت و آرامش لذت ببريد

در زمان استراحت و رويا، خاطرات به آرامي مرور ميشوند، بعضي دور ريخته ميشوند و بعضي ذخيره مي شوند. مطالعات نشان مي‏دهند وقتي دچار کمبود خواب هستيم، پروتئيني که سيناپس‏ها (محل تماس دو عصب) را شکل مي دهد توانايي کافي براي تفکر و فراگيري را از دست مي‏دهد، علاوه بر اين خواب ناکافي با فراموشي در ايام کهولت رابطه مستقيم دارد.

6-از قهوه تان لذت ببريد

تحقيقات نشان داده است که استفاده منظم از کافئين از مغز محافظت مي کند. بر اساس يک مطالعه علمي ۲ الي ۴ بار سرحال آمدن بعد از خستگي در يک روز مي تواند به کاهش فراموشي کمک کند و ۳۰ تا ۶۰ درصد از بروز آلزيمر پيشگيري کند. اينکه آيا کافين موجود در چاي و قهوه باعث رفع خستگي ميشود يا آنتي اکسيدان موجود در آنها هنوز مشخص نيست اما قهوه باعث افزايش سطح هوشياري در اين بعد از ظهر و چند سال بعد ميشود. 

7-ماهي بخوريد

براساس تئوري هاي جديد وجود ماهي در رژيم غذايي انسانها مي تواند نقش بسزايي در تقويت حافظه انسانها داشته باشد. اسيدهاي چرب مورد نياز مانند امگا ۳، براي ساختمان مغز مهم بشمار مي آيند و تاثير آنها براي درمان بيماري هاي مغزي بسيار موثر است. مطالعات انجام گرفته بر روي تاثير مکمل امگا ۳ نتايج جالبي را به همراه داشت که نشان مي داد امگا ۳ دربرخي ديگر از منابع غذايي مانند تخم کتان، ماهي ها و برخي از حيوانات علف خوار نيز يافت مي شود. 

-8خونسرد باشيد

استرس تاثير بد و مخربي روي مغز مي گذارد و با ترشح هورمون‏هاي خطرناکي در ناحيه‏ي هيپوکمپوس (hippocampus) و ساير قسمت هاي مغز، حافظه را تحت تاثير قرار مي‏دهد. بعضي از دانشمندان بر اين عقيده‏اند که داشتن يک زندگي متعادل و دنبال کردن فعاليت هاي آرامش بخش مانند يوگا، حضور در اجتماع و انجام فعاليت‏هاي هنري مي تواند روند فراموشي بر اثر کهولت سن و پيري مغز را به تاخير بياندازد. 

-9از مکمل ها استفاده نکنيد

اخيرا استفاده از مکمل ها به وسيله براي جبران کاستي‏ها تبديل شده اند، استفاده از مکمل هاي آشنا براي ما مانند مولتي ويتامين ها تنها نوعي هدر دادن هزينه است. دارو هاي مکملي مانند (ginkgo)  و (melatonin)  امروزه از نظربسياري از افراد به سطل هاي زباله تعلق دارند. عليرغم منشا طبيعي، اينگونه داروها فاقد عوارض جانبي نيستند، عوارضي مانند: فشار خون بالا، مشکلات گوارشي، مشکلات باروري و افسردگي. براي انسانهاي سالم داروي (ginkgo)  هيچ تاثير مثبتي ندارد و گاها تاثير دارونماها از اين گونه مکمل ها بيشتر است. 

۱۰-مغز را به چالش بکشيد

حل يک جدول، بازي فکري يا تست هوش به عنوان سوالات هوش و محرک مغز به شما کمک ميکنند تا هميشه ذهني جوان و سالم داشته باشيد. هرچند که کمبود سواد عامل موثري در کاهش حواس و کمکاري ذهن است. هرچه بيشتر براي يادگيري تلاش کنيد، ذهن شما براي دوران کهولت آماده‏تر و جوانتر خواهد بود. کليد کار ميتواند انجام يک کار چالشي جديد مانند حل يک پازل جديد و سرگرم کننده باشد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 13 تير 1392برچسب:, | 1:8 | نویسنده : عاشق وطن |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.