ادامه نماز ستون دین

لذا داشتن بدن و روح سالم در گرو شنا خت غذا ها،دوا هاوسموم روح است.طبیعی است که امکان شناخت همه ی این امور برای بسیاری از انسان ها فراهم نبا شدو یا شناخت ناقصی از آنها داشته با شند.در این صورت همان گونه که قرآن دستور می دهد،باید به سراغ محققان وسر رشته داران رفت.هم چنانکه شخص بیمار به دلیل عدم شناخت کافی از دواها وغذاها واینکه نمی داند در چنین شرایطی از چه چیزی وبه چه نحوی باید استفا ده نما ید،به پز شک مراجعه می کند.مسائل روحی نیز همین طور است.درصورت عدم شناخت غذاها ودواها وسموم روحی،به تحقیق زندگی توام با سعا دتی نخوا هیم داشت.

نماز،نیاز روح

((مارکس))حرف ها یی زدو آن همه دنیا از آن استقبال کرد،اما عالم بشری پس از گذشت هفت دهه متوجه شد که حرفهای مارکس مزخرفاتی بیش نبوده است.امروزه نیز اگر نویسنده ای مطلب نا درستی را به شکل رمان درآورد،همان مطلب،مسیر گروهی از انسان ها را مشخص مینماید.راستی چرا چنین است؟!

پاسخ روشن است:طبیعت انسان یک روح گرسنه است،گاهی به الکل پناه می برد وگاهی به هروئین.گاهی به مکتبی می گرود وگاهی باند قاچاق تشکیل میدهدوگاهی نیز در صددقتل وآزار دیگران بر می آید.آیابشر امروز مضرات وپیا مد هایناگوار این ها را نمی داند؟به طور قطع از این آگاه است.

او رو حش گرسنه است ودر اندیشه ی آن است که ر  وح گرسنه خویش را سیر کند.اینها تلاش های روح گرسنه است.بنا براین بشر امروز باید بیند یشدکه چه غذا ها یی رااز دست داده است.

امروزه بسیاری ازقلب ها آرامش ندارد،زیرا یاد خدا در آن نیست!قرآن می فرماید:

الا بذکرالله تطمئن القلوب.(   دل آرام می گیرد به نام خدای) واکنون به این نتیجه می رسیم که یاد خدا زیبا ترین و بهترین تبلور آن یعنی  نماز،نیاز روح انسان وغذای ضروری آن است وضررو خسران آدمی از آنجا شروع می شود که از این موهبت الهی وغذای روحی بی بهره بماند.

آری،نماز غذای روح انسان ها ست،همانند شیر مادر هم رشد دهنده است وهم نابود کننده ی میکروبها،معجون و مجمو عه ایست که چنانچه انسان از آن استفاده می کند،به سوی سعادت،فلاح ورستگاری حرکت می نما یدو اگر از آن بهره مند نشود،عوارض ناگواری متوجه ی او خواهد شد.

نماز غنصرلازم در سلامت جامعه ی بشری است که بدون آن محال است جا معه روی فلاح ورستگاری را ببیند.نماز معجونی است که هم رشد وعروج دارد،هم ناهی از فحشا و منکر است.هم عوامل ضد رشد رااز بین می بردو هم روح را متعالی می سازد.

معجونی است که به خاطر این همه آثار ،درباره ی آن گفته شده است:

((الصلاة   خیر موضوع ))

جایگاه نماز

فریضه ی ارزشمند نماز ،در صدرتعالیم انبیا الهی قرار دارد وسرلوحه برنامه های آنهاست.

نماز پشتوانه ی انسان

آنگاه که کشتی روح در دریای متلاطم وخروشان زندگی در حال متلاشی شدن است،فقط یاد خداست که می تواند آدمی را از غرق شدن و نابودی ونا امیدی نجات دهد.

قرآن نیز به این نقش ارزنده ی نماز عنایت دارد. ودر آیاتی به آن اشاره می فرماید.استعانت از نماز یعنی یاری وکمک خواستن از نماز وآن هم در زمینه هاوابعادمختلف زندگی فردی واجتماعی .در کتاب های تاریخی نمونه های فراوانی از استمداد مسلمانان از نماز در شئون مختلف زندگی نقل شده است.

وجود مقدس حضرت زهرا(س)خدمت پدر رسید واز ایشان تقاضای یک خدمتکار نمود تاوی را در کار های مختلف خانه یاری دهد. پیامبر(ص) فرمود: دخترم!آیا مایل هستی که بهتر از خدمتکار را به تو معرفی کنم؟

هنگامی که جواب حضرت زهرا مثبت بود،پیامبر همین تسبیحاتی را که به نام ایشان معروف شده و بسیار ارزنده است،به او تعلیم د اد.در این تسبیحات صد مرتبه خدای را به بزرگی یاد می کنیم.

بدیهی است اگر روح انسان بایاد خدا آشنا شود وایمان به قدرت لا یزال الهی پیدا کند،دیگر مشکلات نزد اوآسان می گردد.

اصولایاد خدا خستگی را از تن وروح آدمی بر طرف می نماید.

تعجب نکنید!همانگونه که به یک آدم خسته ،ولی عاشق پول،خبر می رسد که فلان مقدار طلب تو وصول وزنده  شده ،تمام خستگی ها یش از بین می رود،یاد خدا نیز اثری بر روح انسان دارد که هیچ چیز آن اثر را ندارد،یاد خدا اورا زنده می سازد،امیدوار می گرداندوبه او روحیه ونشاط می دهد.

 

آری یاد خدا پشتوانه ی ارزندهای برای انسان موحد است،این پشتوانه را از دست ندهیم وفرزندانمان را نیز بی پشتوانه رها نسازیم. انسانی که یاد خدا را از دست بدهد،بی پشتوانه می ماند،در سختی ها دوام نمی آوردوطاقت خود را از دست می دهد،ولو اینکه به ظاهر از بزرگان باشد،درآن صورت،تازه مانندصادق هدایت می شودکه کابوس نا امیدی سراسر وجودش را پر کرده،براحتی دست به 

خو دکشی می زند وخود حامل پیام مرگ اندیشه و کتاب و قلمش  می گردد!

نماز ،امتیاز انسان

آن روزی که خداوند اراده فرمود،انسان را خلق کند،فرشتگان از او پرسیدند:خدایا!برای چه می خواهی موجودی را که بر روی زمین فساد به پا می کند وخون می ریزد،بیافرینی؟در حالی که ما فرشتگان پیوسته توراتسبیح وتقدیس  می کنیم.

خداوند از راه علم ومعرفت،آنها را قانع نمود که انسان از آنها داناتر وآگاهتر است وامتیاز انسان این است که از قدرت فهم وشناخت برخوردار است.

امتیاز دیگر انسان بر فرشتگان، این است که او توانایی عبادت وبندگی خدا را به طرق وصور مختلف داردوانجام عبادات گوناگون کار وهنر انسان است.درست است که موجودات هستی،همه در حال تسبیح خدایند،اماتسبیح انسان با دیگران فرق می کند.

رمز عظمت انسان وشرافت او بر ملائکه آن است که فرشته تنوع عبادت ندارد و به انجام آن قادرنیست. هر یک از فرشتگان با  حالت خاصی در حال عبادت خداست.گروهی از فرشتگان پیوسته در حال قیام اند وگروهی دیگر در حال رکوع وبرخی دیگر مدام در حال سجده اند. اما این فقط هنر انسان است که درمیدان عبادت،قادر به انجام وارائه ی جلوه های متنوع عبادت است!

اساساً تنوع گرایی دربعد مادی ومعنوی،ویژه ی انسان است.

نماز،بهترین راه به سوی عرفان الهی

سوال:راه رسیدن به عرفان الهی چیست؟

جواب:برخی پاسخ می دهند که رسیدن به عرفان مراحلی دارد که باید آنها را به ترتیب پیمود.

مرحله ی اول،((مرحله ی شریعت))است وبرای پیمودن این مرحله باید به سراغ عبادت پروردکار واز جمله نماز رفت وبا استعانت وکمک از نماز این مرحله را پشت سرگذاشت ووارد (( مرحله ی طریقت))شد وآنگاه طریقت را نیز رها نمود وبه ((حقیقت))پیوست که آن پیوستن قطره به دریاست .بنابر این نظر،نمازدرزندگی تکاملی وعرفانی انسان حد ومرزی دارد ورسالت نماز رساندن انسان به ((مرحله طریقت)) است،وازآنجا فراتر رفتن بر عهده ی چیز دیگری است. بهعبارت دیگر،فراتر وبرتر از نماز،چیز دیگری در مسیر تکامل عرفانی چیز دیگری موجود است.

ازمنابع ومآخذ اسلامی بدست می آید که برای رسیدن به حق وشاداب کردن روح عرفانی انسان ،هیچ معجونی بهتر از نماز یافت نمی شودوبرای روح انسان شیفته ،هیچ غذایی سازگار تر وسرشار تر از نماز وجود ندارد.

نماز، معیار ارزیابی

شخصی نقل می کند:در خدمت امام صادق (ع) یادی از یکی از اصحاب نمودم و شروع کردم به تعریف وتمجید از او،امام فرمود:نماز او چگونه است؟

نکته قابل تو جه این است که امام از نحوی انجام نماز آن شخص سوال می فر مایند!البته مسلمان باید خوش برخورد ،دوست داشتنی ،مفید وخیرودارای آداب و اخلاق نیک باشد ،امابرای امام بهتر ین معیار و ملاک برای شا یستگی یک فرد ،انجام نماز به نحو نیک وشایسته است.

  اقسام نماز از نظر آثار

1-نماز بی اثر:نماز هایی هستند که مهر باطل شد بر روی آنها نقش بسته است .نمازی که خود نماز گزار هم نه اعتقادی به آن دارد ونه آنرا به عنوان وظیفه انجام می دهد مانند نمازی که به خاطر دیگران خوانده می شود و به محض دگرگون شدن شرایط وبر هم خوردن اوضاع دیگر نه از نماز خبری است ونه از نماز گزار .

2-نماز با اثر کم ویا متو سط :که عمده ی نماز ها اینگو نه اند.

3-نماز پر اثر :نماز های ناب ناب که توسط انسا ن ها ی ناب ناب اقامه می گردد.

نماز دسته ی اول مانند غذای فاسد است کسی که ریا کارانه نماز می خواند انگیزه ی خدا یی ندارد .او اهداف و انگیزه ها ی دیگر ی دارد .این گونه نماز قهرا نمی تواند آثار نماز را داشته با شد ،زیرا  قالبی و بدون روح است.امانمازها ی غیر از دسته ی اول که به خاطر خدا ست تمام آثار نماز بر آن مترتب است.

آثار خصوصی نماز های ناب

  1-فلاح ورستگاری:

رستگاری یا فلاح اثرخاص نمازهای باخشوع است.وبر هر نمازی مترتب نیست!حتی ،نماز باخشوع هم به تنهایی نمی تواند پدید آورنده ی فلاح باشد،بلکه آن دست آوردونتیجه ی معجونی است که یکی از اجزای آن خشوع است.

 2-استعانت:

 یکی دیگر از آثار نمازهای ناب،کمک گرفتن از نماز است.کمک گرفتن از نماز میوه ای نیست که دست هر کس به آن برسد،البته درخت نماز میوه های فراوانی دارد که به راحتی دست هرشخصی به میوه های پایین آن می رسد وهر شخصی می تواندازآن بهره مندگردد،اما این درخت میوه های بهتر وشیرین تری نیز دارد که در شاخه های بالاترآن قرار دارد،چنانچه کسی مایل است از آنها بهره ای ببرد باید حرکت کند واوج بگیرد واین جاست که به راز تعلیم  ذکر تسبیحات به حضرت زهرا توسط پیامبرمی توان پی برد.

رسول خدا(ص) می فرمایند:

«چون  بنده ی مومنی به نماز برخیزد،خداوندمتعال با نظر رحمت به سوی او نگاه می کند تا از نمازش بپردازد ورحمت الهی بر او سایه می افکند ازبالای سرش تا افق آسمان ،وفرشتگان در اطراف او تا افق آسمان گرد می آیند.خداوند فرشته ای را برای او موکل می سازد که بالای سرش ایستاده به او بگوید:ای نماز گزار!اگر بدانی که چه کسی به سوی تو می نگرد وبا چه کسی سخن می گویی؟!هرگز از جایت تکان نمی خوری واز این حالت برنمی گردی.»

نماز از ارکان بسیار مهم اسلام است که بپا داشتن آن باعث رضایت و خشنودی خدا می‌گردد.

نماز عامل اتصال و ارتباط بندگان با خداست. رابطه‌ای که نباید هیچگاه گسسته شود و تا آخرین لحظه عمر باید پابرجابماند.

تاثير نماز بر روي بدن نمازگزار

نماز پل ارتباطي قوي بين خداوند و نمازگزار ايجاد مي كند. در هنگام نماز انسان با حالتي تمنا گونه درخواست خود را ابراز مي دارد كه بايد علت اين حالت را بررسي كرد. خداوند در قرآن مي فرمايند::

 

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ». ( الرعد: 28)  «

آن ها كه ايمان آورده اند، دل هايشان با ياد خدا آرام مي گيرد، به درستي كه با ياد خدا دل ها آرام مي گيرد.

همچنين خداوند در جاي ديگري مي فرمايند:

« أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآَنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآَنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا * وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا»(الإسراء: 78-79)."نماز را اقامه كن، از غروب خورشيد تا تاريكي شب و خواندن نماز صبح را، كه نماز صبح را همگان گواه اند. قسمتي از شب را براي خواندن نماز بيدار باش، كه نمازي اضافه براي تو است، باشد كه به زودي پروردگارت مقام تو را به جايگاهي بالا ببرد.

حضرت محمد (سلام و درود خداوند بر او و خاندانش باد) زماني كه ناراحتي ايشان را فرا مي گرفت مي فرمودند:وقال النبي صلى الله عليه وسلم: (يا بلال أقم الصلاة أرحنا بها)(سنن أبي داود) اي بلال، اذان بگو و با آن ما را به آرامش برسان.

مطالعه علمي

با بررسي چندين مورد مشخص شده است كه نماز و دعا بر روي پايايي مغز و نحوه كاركرد آن تاثير به سزايي دارد و همچنين مشخص شده است كه تاثيراتي بر روي بدن مي گذارد. در بين اين تاثيرات، اثر تنظيمي خون در بعضي قسمت هاي مغز است.

تاثير دعا در فعاليت فكري

 

اين تحقيق توسط پروفسور Newbergدر بخش اشعه ايكس مركز پزشكي دانشگاه پنسيلوانيا بر روي تعدادي از انسان هايي كه ايمان

 قوي به خدا دارند و داراي اديان مختلفي هستند، در هنگام عبادت كردن انجام شده است.

 

اين تحقيق با استفاده از دستگاه Single Photon C.T. scanانجام شده است كه جريان خون در قسمت پيشيني مغز را با رنگ هاي مختلف نشان مي دهد به طوري كه رنگ قرمز نمايانگر بيشترين فعاليت و رنگ هاي زرد و سبز بيانگر كم ترين فعاليت هستد.

آيه هايي از قرآن

آيه هاي بسياري در مورد اهميت اقامه نماز در قرآن است. قرآن ارتباطي بين صبر و نماز ايجاد كرده است تا مطمئن شويم كه نماز گزار احساس تحريك و بي صبري نكند.

خداوند متعال در قرآن فرموده اند:

 

وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ»البقرة:45 «

."از صبر و نماز ياري بجوييد، به درستي كه اين كار جز براي فروتنان، براي بقيه مشكل و سخت است"

آيه هاي ديگري در مورد نماز و آرامش وجود دارد.

«فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاهَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَي جُنُوبِكُمْ*فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا»النساء: 103 "پس هرگاه نماز بگزارديد، خدا را ايستاده و نشسته و بر پهلو خوابيده ياد كنيد و چون آرامش يافتيد نماز را برپاي داريد، كه نماز براي ايمان آورندگان واجبي به هنگام است."

«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ *الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» المؤمنون: 1-2

 

".به درستي كه مومنان رستگار شدند. آن ها كه در نمازشان فروتن هستند". سوره مومنون

نتيجه گيري

اين آيه هاي نوراني از قرآن و تحقيقات علمي بيانگر اهميت دعا در زندگي مومنان است. همچنين اهميت دعا و تكريم در هنگام نماز خواندن مشخص مي شود. بدين ترتيب منطق اسلام در اهميت قايل شدن براي خطر ترك نماز مشخص مي شود.

اگر مطالعات نشان دهنده آرامش ذهني در هنگام دعا كردن براي غير مسلماناني است كه در هنگان دعا قرآن نمي خوانند، در هنگام نماز خواندن و خواندن قرآن چه اتفاقي مي افتد؟ مسلما تاثير اين كار بيشتر از مراقبه و دعاي معمولي است.

اين آيه را كه تائيدي براي اهميت ايجاد ارتباط با خدا است به ياد مي آوريم كه بر پرهيزگاري،‌ فرمانبرداري،‌خالص سازي قلب و واگذاري امور به خداوند تاكيد دارد.

خداوند متعال در قرآن فرموده اند:

 

حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ»(البقرة: 238) «

 

"نماز ها را و نماز ميانين را پاس داريد و براي خدا به نيايش بايستيد". بقره

اين دعا از پيامبر اسلام را نيز به ياد داشته باشيم:

 

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ»  «

بار الها به من و خاندانم توفيق عبادت خالص عطا كن و خداي من، نمازم را از من قبول كن.[1]

پیامبر اکرم «صلی ‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم» می‌فرمایند:

 

«خداوند نماز را نور چشم» من قرار داده و آنرا محبوب من ساخته است آنطور که گرسنه را بر طعام و تشنه را به آب مشتاق کرده است.

از اینهم بالاتر انسان گرسنه وقتی غذا می‌خورد سیر می‌شود و هنگامیکه تشنه و آب می‌نوشد سیراب می‌گردد ولی من هیچگاه از نماز سیر نمی‌شوم.

و نیز فرمود، «اولین عمل بنده که روز قیامت بدان رسیدگی می‌شود نماز اوست و اگر پذیرفته شد بقیه اعمال او نیز بررسی می‌شود ولی اگر نمازش پذیرفتم نشد به اعمال دیگرش هم وقعی نمی‌نهند.

به جز آنچه که از آیات و احادیث درباره نماز نقل شده، رفتار اولیاء خدا نیز اهمیت و جایگاه آن را بیان می‌کند. نماز جزء برنامه انبیاء بوده است.»

 حضرت عیسی (علیه‌السلام) در گهواره هم می‌گوید خداوند مرا تا زنده هستم به نماز و زکات سفارش کرده است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 14 تير 1392برچسب:ادامه نماز ستون دین, | 1:34 | نویسنده : عاشق وطن |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.